Wie een huis heeft in Zuid-Frankrijk of droomt van een zonnige toekomst tussen de lavendelvelden, weet één ding zeker: bereikbaarheid telt. Of het nu gaat om een weekendtrip vanuit Nederland, een paar maanden overwinteren of regelmatige familiebezoeken – hoe makkelijker je op je bestemming komt, hoe fijner het wonen wordt. En daar is nu nieuws over dat je aandacht verdient.

🇫🇷 Het Franse spoor op de schop

Tot voor kort had de Franse spoorwegenreus SNCF het rijk alleen als het ging om hogesnelheidstreinen (TGV). Maar sinds enkele jaren is ook in Frankrijk de spoormarkt opengebroken. Buitenlandse aanbieders mogen nu concurreren op dezelfde trajecten als de SNCF. En daar maakt Trenitalia – het Italiaanse spoorbedrijf – gretig gebruik van.

Sinds 2020 rijdt Trenitalia al tussen Parijs en Lyon. Komende zondag, op 15 juni 2025, openen ze een nieuwe verbinding: van Parijs naar Marseille, in slechts 3 uur en 20 minuten. En dat tegen verrassend scherpe prijzen, met comfortabele zitplaatsen, gratis wifi en Italiaanse flair aan boord.

đź’¶ Wat betekent dit voor reizigers?

Meer concurrentie op het spoor betekent bijna altijd één ding: meer keuze en lagere prijzen. Waar een retourtje TGV Parijs–Marseille bij SNCF al snel boven de €100 uitkomt, biedt Trenitalia soms tickets aan vanaf €29. Tel daarbij op dat Trenitalia haar treinen inricht als kleine hotels op rails – met stiltecoupés, werkplekken en espresso aan boord – en je hebt een serieus alternatief voor de auto of het vliegtuig.

Voor wie een huis heeft in Zuid-Frankrijk (Provence, Languedoc of Côte d’Azur) betekent dit dat reizen vanuit Nederland misschien wel aantrekkelijker wordt dan ooit. Want wie zegt dat je altijd tot aan de voordeur hoeft te rijden? Een comfortabele treinreis met overstap in Parijs is voor velen een ontspannender alternatief.

đź§ł Voor wie is dit interessant?

  • Eigenaren van een tweede huis in Zuid-Frankrijk die regelmatig op en neer reizen.
  • Toekomstige kopers die de bereikbaarheid van een regio zwaar laten meewegen in hun keuze.
  • Nederlanders zonder auto in Frankrijk, bijvoorbeeld expats, gepensioneerden of milieubewuste reizigers.
  • Mensen die vliegen willen vermijden om ecologische of praktische redenen.

En laten we eerlijk zijn: het vooruitzicht om met een Italiaanse trein met panoramavensters door het Franse landschap te suizen klinkt stukken aantrekkelijker dan urenlang in een file op de Autoroute du Soleil.

🗺️ En hoe zit het met andere regio’s?

Vooralsnog richt Trenitalia zich op populaire trajecten in het zuidoosten. Maar ook andere bedrijven, zoals het Spaanse Renfe, hebben plannen om hogesnelheidstreinen in Frankrijk aan te bieden. Er is zelfs sprake van een nieuwe lowcost-verbinding tussen Parijs en Bordeaux. Dit kan de komende jaren het hele Franse spoornet aantrekkelijker maken voor buitenlanders.

Voor wie zoekt naar een huis in bijvoorbeeld de Dordogne, de Gers of de Hérault, loont het dus om te kijken hoe goed die regio nu – of straks – bereikbaar is per trein.

🔍 Tip: let bij huizenjacht ook op stations

Bij het oriënteren op een regio loont het om niet alleen naar natuur en huizenprijzen te kijken, maar ook naar de treinverbindingen. Ligt een dorp op een uur van een TGV-station als Avignon, Aix-en-Provence of Valence? Dan is dat een pluspunt dat je woonplezier en waarde van je investering ten goede kan komen.


🎒 Tot slot

De opkomst van spelers als Trenitalia op het Franse spoor is meer dan een spoorwegverhaal. Het raakt aan de manier waarop we reizen, leven en onze tweede woning beleven. En voor Nederlanders die al in Frankrijk wonen of die stap overwegen, kan deze nieuwe concurrentie het verschil maken tussen een verre droom en een bereikbaar ideaal.

💬 Heb je een specifieke vraag over het kopen van een woning in het buitenland? De informatie op deze website is algemeen, maar jouw situatie is uniek. Stuur gerust een e-mail naar info@affidata.nl – ik help je graag verder!